Програма iменi Фулбрайта в Українi
Представництво Інституту Міжнародної Освіти
The Power of International Education
Програма iменi Фулбрайта в Українi
Представництво Інституту Міжнародної Освіти
home

#Fulbright75

Програма імені Фулбрайта, спонсорована урядом США та адміністрована Інститутом Міжнародної Освіти (IIE), цьогоріч святкує 75-у річницю своєї діяльності. Зініційована сенатором Джеймсом Вільямом Фулбрайтом програма міжнародних наукових обмінів успішно діє з 1946 року, нині — більш ніж у 160 країнах світу. Понад 400 тисяч учасників різних національностей, віросповідань і наукових зацікавлень стали її стипендіатами. Серед них — понад 1100 українців, які навчалися, стажувалися чи проводили дослідження в США за час існування Програми в Україні; та понад 750 американців, які викладали в українських закладах вищої освіти та займалися науковою працею.

Сенатор Фулбрайт зазначав, що міжнародна освіта перетворює національні цінності на людські, — ми стаємо відкритішими і вчимось цінувати те, що нас вирізняє; сприяємо олюдненню міжнародних стосунків, вчимося визнавати й поважати різні культури, що складають сучасний світ. А найважливіше — ми усвідомлюємо цінність співпраці задля миру та добра всієї громади.

Запрошуємо вас долучитися до відзначення 75-ї річниці діяльності Програми. Надсилайте нам світлини та короткі дописи про свій фулбрайтівський досвід, його роль у вашому професійному зростанні та про його цінність у ширшому вимірі — для університету, спільноти, держави. Разом нам із вами є про що розповісти!

#FulbrightUkraine

  

Мирослава АНТОНОВИЧ
доктор права (Німеччина, Український вільний університет), кандидат філологічних наук, доцент
Національний університет «Києво-Могилянська академія»
Fulbright Visiting Scholar Program
University of Cincinnati, Cincinnati, Ohio, 1995-1996
Міжнародне право, міжнародний захист прав людини | Імплементація міжнародних норм з прав людини в національне законодавство України

 

Участь у Програмі імені Фулбрайта була поштовхом до великих змін у моєму особистому і професійному житті. Провівши наукове дослідження в Університеті Синсиннаті впродовж чотирьох місяців, я зрозуміла, що мені бракує юридичної освіти в одному із західних університетів. Тому в 1997-1999 рр. навчалась на магістерській програмі з права в Університеті Маꥳлл (Монреаль, Канада) й здбула ступінь магістра права. Після стажування за Фулбрайтівською програмою й навчання в Університеті Маꥳлл я розпочала викладання міжнародного права й міжнародного захисту прав людини в Національному університеті «Києво-Могилянська академія», де працюю до нині. Без Фулбрайтівського досвіду це було б неможливим. Моя докторська дисертація на тему «Україна в міжнародній системі захисту прав людини Організації Об’єднаних Націй: теорія і практика» також була б неможливою без дослідження, проведеного в рамках Фулбрайтівської програми.

Одним із найважливіших наслідків участі в Програмі ім. Фулбрайта стало створення Українського Фулбрайтівського Товариства у 1999 році, об’єднання випускників програми для якнайповнішого впровадження результатів досліджень фулбрайтівців і поширення досвіду, набутого у США. Я мала честь бути в правлінні Товариства з 2001 до 2011 року й очолювати його з 2006 року до 2011 року. Щорічні фулбрайтівські конференції, видання Фулбрайтівських вісників і Щорічників, монографій за результатами досліджень фулбрайтівців допомогли сформувати фулбрайтівську спільноту в Україні як важливу складову академічного життя, яка займається актуальними проблемами автономії університету, глобалізації, місця України у світі, ідентичності й пам’яті у пострадянській Україні та багатьма іншими важливими проблемами.

#Fulbright75 #FulbrightUkraine

  

Артем ЗАХАРЧЕНКО
Інститут журналістики, Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Київ
Fulbright Visiting Scholar Program
New York University, New York, NY, 2018-2019
Комунікації | Як фейкові новини стають пост-правдою: динаміка соціального впливу

Мені здається, що українських вчених-журналістикознавців такі візити змінюють найбільше. Адже саме в нашій спеціальності так багато людей працює поза світовим контекстом. Й ось це шалене занурення у західний науковий процес змушує переоцінити всі свої наукові результати.

Ну а ще краще, якщо ти витягуєш з української буденності всю свою родину, і даєш їй можливість пережити разом із тобою всі відкриття і здобутки.

  

Світлана КУЗЬМІНА
Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського, Вінниця
Fulbright Scholar-in-Residence Program
Southeast Missouri State University Cape Girardeau, MO, 2009-2010

Я добре пам’ятаю слова моєї координаторки Вероніки Алексанич у травні 2010, коли з прикрістю зауважила, що моє служіння Фулбрайту завершилось. Вона відповіла мені, що все тільки починається. Так, це був початок нового життя. Ідеї, на які Фулбрайт надихнув вас, зобов’язання, які ви взяли на себе – стають пріоритетними. Життя йде, ви стаєте старші, але те, чому ви навчилися, вимагатиме від вас подальшої дії та відданості справі, яку ви ініціювали під час стажування.

Згідно зі специфікою мого гранту (Fulbright Scholar-in-Residence, тип гранту – читання лекцій), я мала поєднати свої прагнення зі зацікавленнями гостьового університету. Читання лекцій курсу “Introduction to Teaching” майбутнім учителям вимагало багато підготовки, креативних підходів і навичок роботи зі студентами, які, як правило, були набагато старшими ніж, так добре знайома мені, українська аудиторія. Отже, лекційний контент обов’язково був пов’язаним із реаліями повсякдення, а спілкування з майбутніми учителями – необхідністю. Деякі з них могли поділитися чималим досвідом роботи в школі або на заводі, у вихованні онуків, багато хто поєднував навчання з роботою в барах, ресторанах, крамницях. Від своїх студентів я навчалася кращої організації часу, дізнавалася про Американську школу, проблеми в підготовці учителів, а також про життя середніх американців у аграрній Америці. Було несподівано дізнатися, що деякі місцевості потерпають від бідності, що питання нерівності та несправедливості є актуальними в США, а професія учителя також потребує більшої уваги та нагороди від уряду й громади країни.

Зустрічі в школах штату, в громадських організаціях, у різних підрозділах Південно-східного університету, міжнародні ярмарки в низці шкіл допомогли представити Україну та зануритися в культуру Америки. Участь у професійних конференціях додала нових контактів на роки вперед для спільних досліджень і стала невіддільною частиною професійного зростання та розповсюдження досвіду. Оскільки Southeast Missouri State University приділяв багато уваги інтернаціоналізації та диверсифікації, він був зацікавленим у співпраці з моїм рідним університетом. Тому однією із цілей мого гранту було налагодження партнерства між Вінницьким державним педуніверситетом і Південно-східним Міссурійским університетом. Маючи в союзниках такого партнера як Fulbright нам вдалося налагодити успішну й різноманітну за формами та змістом співпрацю, яка значно розширила перспективи професорів і студентів обох університетів.

Пройшло 10 років. Зроблено багато для покращення підготовки учителів. Програми мобільності студентів та викладачів працюють успішно. Серед них програма «Подвійний диплом» на отримання ступеня Магістра (TESOL); літні програми для студентів-інтернів із допомоги написання перших наукових робіт; програми професійного стажування для українських професорів; проєкт змішаного навчання; розроблення програм, читання лекцій у реальному часі, синхронна та асинхронна взаємодія студентів і викладачів; участь у міжнародних конференціях, спільні публікації в наукових журналах. Глибоко вдячна д-ру Маргарет Ноуі – декану (College of Education) у сприянні партнерству; д-ру Джін Бентон – моєму координатору в американському університеті; д-ру Давіду Пауеллу за проєкт змішаного навчання WBE: All courses (web-blended.dscloud.biz), д-ру Ірінє Устіновой – координаторці програми «Подвійний диплом», а також багатьом професорам із Southeast Missouri State University; декану факультету іноземних мов Т.І. Ямчинській (ВДПУ).

  

Наталія НАУМОВА
кандидат біологічних наук,
Київський національний університет імені Тараса Шевченка;
University of Padova/Veneto Institute of Molecular Medicine
Fulbright Visiting Scholar Program
Washington State University, Pullman, 2018-2019
Біохімія | Нові стратегії для захисту втрат врожайності в умовах

Програма Фулбрайт – змінює життя. Вона змінила й моє. FULBRIGHT VISITING SCHOLAR PROGRAM була поштовхом для вагомих змін у моєму професійному житті та розвитку: як викладача університету, як науковця-дослідника, як лектора та популяризатора науки. Перебуваючи в США, проводячи дослідження в одному з найкращих університетів та виконуючи наукові експерименти надзвичайно високого сучасного рівня – я здобула неоціненний досвід, розширила спектр своїх міжнародних колаборацій та отримала необхідні психологічні ресурси впевненості в собі, як у досвідченому науковці. Саме досвід, набутий у США відкрив мені перспективи для моїх подальших наукових пошуків: у сучасній лабораторії в Науково-дослідному інституті в Празі (Чехія), а також в Університеті Падуї та у Венеціанському інституті молекулярної медицини в Падуї (Італія).

Під час перебування в США, я мала можливість не тільки проводити наукові дослідження у лабораторії та відвідувати лекції професорів університету та запрошених науковців, а також і виступати зі своїми лекціями та семінарами в інших університетах, інших містах та інших штатах. Я пишаюся тим, що двічі була запрошена з доповідями та лекціями до Нью-Йорка (Albert Einstein College of Medicine, Department of Medicine (Cardiology) та Neuroscience Research Institute, Department of Psychology), а також до Філадельфії (Thomas Jefferson University, Department of Medicine).

Окрім подорожей із науковою метою, я також багато подорожувала щоби побачити країну у всіх своїх проявах, познайомитися з різними культурами та набути цінний досвід від спілкування з людьми з різних міст та штатів: штат Вашингтон (Сієтл, Пулман, Спокен), штат Джорджія (Атланта, Джонсборо), штат Луїзіана (Новий Орлеан), штат Орегон (Портленд), штат Нью-Йорк (Нью-Йорк), Вашингтон DC, штат Пенсильванія (Філадельфія, Екстон), штат Меріленд (Балтимор), штат Нью-Джерсі (Атлантік-Сіті), штат Невада (Лас-Вегас), штат Каліфорнія (Лос-Анджелес, Беверлі-Гілз, Санта Моніка, Сан-Франциско). Та навіть Гаваї – острови Оаху та Мауі. Були навіть придбані квитки на Аляску, проте там розпочалися пожежі й довелося відмовитися від цієї поїздки. Сподіваюсь повернутися туди найближчим часом!

Тож…

#Fulbright75 #FulbrightUkraine

  

Вікторія РОДІНКОВА
Вінницький національний медичний університет імені М.І. Пирогова, Вінниця
Fulbright Visiting Scholar Program
University of Tulsa, Tulsa, OK, 2017-2018
Громадське здоров’я | Запобігання сезонної алергії та контроль за повітряними алергенами в Україні

#американськізамальовки

Мабуть, у мене в житті це вперше. Коли аудиторія під час годинної лекції ловить кожне твоє слово і слухає так, що ти не можеш розслабитися ні на хвилину. Напевне, щось ми, таки, зробили в Україні, навдивовижу навіть для американських викладачів та студентів, що розповідь про контроль сезонної алергії викликала таку цікавість на біологічному факультеті університету Талси, США, Оклахома.

Окрім як про українські здобутки розповіла і про результати роботи в Америці. Щоденні експерименти, написання наукових текстів, години сидінь за мікроскопом, сходження на дах та вирощування грибів у чашках Петрі не такі цікаві, як поїздки Америкою, і тому у Фейсбуці про них йшлося менше. Але перший результат сьогодні можуть оцінити навіть невтаємничені: зробила більш як 9,5 тисяч фотографій, – і процес ще триває, – алергенних та не дуже пилку рослин, спор грибів та просто бруду, який знаходиться у повітрі і яким ми дихаємо щодня. Це – найбільша колекція для України. Ще я навчилася вирощувати спори грибів, вловлені із повітря, у культурі та краще ідентифікувати те, що виросло. Найцікавіше також поповнило колекцію фото. На картинках пилок фарбується рожевим, а спори грибів – коричневим. Усі об’єкти збільшені в тисячу разів.

І ще, двічі збираючи зразки в страшну зливу, ми щоразу отримували на мікропрепаратах високі концентрації пилку та спор грибів – до 10 тис. на кубометр повітря. Така кількість пилку та спор у дощі зафіксована чи не вперше в історії аеробіологічних досліджень у світі. А все – завдяки підтримці Програми імені Фулбрайта в Україні.

  

Олександр РОССОЛОВ
кандидат технічних наук, доцент кафедри транспортних систем і логістики, Харківський національний університет міського господарства імені О.М. Бекетова
Fulbright Visiting Scholar Program 
Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, NY, 2019-2020
Транспортна інженерія | Безшовна логістика останньої милі для сталих міст
 

Успіхом ми зобов’язані не везінню, а наполегливості, вірі в себе та самовідданій праці 

Кожний Фулбрайтівець, який втілює та реалізує свій проєкт у США розпочинає свій Фулбрайтівський шлях із можливості порівняти не тільки наукові методи США та України, а й підходи щодо написання та публікації результатів наукових досліджень. Я, безумовно, був одним із таких українських науковців, якому випала надзвичайна можливість опублікувати результати свого дослідження в США.

У рамках мого Фулбрайтівського стажування гостьовим університетом був Rensselaer Polytechnic Institute, Department of Civil and Environmental Engineering. Мій проєкт був пов’язаний з оцінкою покупної активності людей у контексті розвитку електронної комерції та її впливу на логістику останньої милі, тобто на транспортну складову. Отже, за результатами дослідження була написана наукова стаття сумісно з моїм Фулбрайтівським ментором проф. Jose Holguin-Veras та прийшов час визначатися з науковим журналом, в який необхідно подати на розгляд статтю. Звичайно це повинен був бути журнал із бази даних Scopus, але який саме? По-перше, це має бути тільки журнал, що входить до першого квартилю (інші навіть не розглядалися моїм ментором), по-друге, він має входити в ТОП-20 з транспортної інженерії, скільки саме в таких журналах мусять бути представлені найактуальніші дослідження. Отже, я тоді подумав: «Чому б не спробувати, бо Фулбрайтівці займаються найгострішими питаннями сучасності..» Я розумів, що ми претендуємо на самий ТОП, у мене не було досвіду на той час публікацій у таких журналах. Але я усвідомлював, що для України це буде новий напрямок та новий орієнтир. Сама концепція дослідження, на мою думку, була настільки цікава, і було потрачено дуже багато часу та сил для її реалізації, що було б сумно, якби написана стаття не була реалізована. Головним для мене було підготовити та опублікувати якісну працю. Бо, як кажуть, якщо до вашої голови раптом прийшла відмінна ідея, дійте негайно! Ця думка дуже підштовхувала та надавала сил. Приходилося працювати 7 днів на тиждень.

Я розумів, що як тільки стаття потрапить на рецензування, то її подальша доля буде в руках трьох анонімних рецензентів. По-перше, стаття попаде в руки вчених, які є експертами саме в заявленій тематиці наукової праці. По-друге, рецензенти ретельно ознайомляться з усіма особливостями наукової роботи, бо рецензування передбачає значну тривалість часу (іноді до року).

Ми подолали декілька етапів рецензування. За весь цей час я не був впевнений у позитивному результаті, бо, наприклад, після першого туру рецензування довелось переписати 40% тексту, але в підсумку нам вдалося врахувати усі коментарі, що надали рецензенти й наша стаття була опублікована в журналі Transportation (посилання на статтю: https://rdcu.be/cdts8)

Згадуючи ті моменти мені здавалося, що нам пощастило, бо ми перші в Україні опублікували статтю в журналі Transportaton. Але цей аргумент більш доказує те, що успіхом ми зобов’язані не везінню, а наполегливості, вірі в себе та самовідданій праці.

#Fulbright75  #FulbrightUkraine

  

Вікторія СУКОВАТА
доктор філософських наук, професор
Харківський національній університет імені В. Н. Каразіна
Fulbright Visiting Scholar Program 
University of California, Berkeley, CA, 2011-2012
Американські студії | Квір-маскулінність в американській популярній культурі

Двічі, у 2004-2005 та у 2011-2012 роках, я була стипендіаткою Програми наукових обмінів імені Фулбрайта і вважаю, що мені неймовірно пощастило!

У 2004-2005, цілий рік місцем мого перебування був університет імені Джорджа Вашингтона (GWU), де я мала можливість відвідувати цікаві для мене курси: з історії та жанрів кіно, з американської історії, з дизабілиті-студій та з історії східноєвропейського єврейства. Це був мій перший досвід знайомства з американською системою освіти, вибору курсів, департаментів тощо. Мені пощастило стажуватися у Вашингтоні, і за рік я відвідала майже усі музеї та галереї Вашингтону, а також Філадельфії та Нью-Йорку, до яких можна було доїхати автобусом. Враження були захоплюючі!

Я багато працювала в бібліотеці університету, збирала матеріал для своєї докторської дисертації, і завдяки цим новим матеріалам підготувала докторську дисертацію з урахуванням концепцій, які, на той час, майже не дискутувалися в Україні: зокрема, квір та «дизабілиті-студії» (Суковата В. Теорія «дизабілиті» та конструкції інвалідності в масовій культурі // Соціологія: теорія, методи, маркетинг: науково-теоретичний часопис/ НАН України; Інститут соціології. 2012. N 1. С.82-98), розробила генеалогію постатей Іншого з точки зору філософських передумов, а також тих глобальних феноменів, які актуалізували цю проблему.

У 2011-2012 році мені пощастило здобути стипендію імені Фулбрайта вдруге, але на цей раз я студіювала Західне узбережжя Америки! Я була запрошена пройти стажування в знаменитому університеті Каліфорнії в місті Берклі, яке є містом-кампусом, альма-матер для більш ніж п’ятдесяти нобелівських лауреатів!

Завдяки стипендії Фулбрайта я мала можливість працювати в одному з найкращих університетів США з багатющими бібліотеками, музеями, відеотекою. Завдяки тому, що програма Фулбрайта розрахована на тривалий термін, практично цілий навчальний рік, я могла особисто познайомитися з відомими фахівцями з моєї теми, які працювали в Берклі, ходити на навчальні курси з кіно і медіа, які я збиралася розвивати на своїй кафедрі. А крім того, Сан-Франциско і Лос-Анджелес – це знамениті центри кіно і медіа, свого роду «серце» популярної культури Америки, які необхідно відвідати, щоб краще пізнати Америку! У Лос-Анджелесі я витратила весь день, щоб обійти знаменитий музей Ґетті, а потім два дні, щоб познайомитися зі студією «Юніверсал». На запрошення американських колег, я виступала з лекціями в університеті Сан-Франциско, в університеті Вашингтона в Сіетлі та в університеті Ділларда в Новому Орлеані! Це був незабутній досвід!

Я безмежно вдячна програмі Фулбрайта за можливість працювати в кращих бібліотеках США, познайомитися з американською культурою в усьому її розмаїтті, відкрити новий світ для мене і для моїх студентів, яким я розповідаю про свій американський досвід. Напрацювання моїх досліджень в США я втілила в десятках статей і монографій, і буду щаслива продовжити моє співробітництво з Програмою Фулбрайта в майбутньому!

  

Ганна ТАРАНЕНКО
Національний університет «Києво-Могилянська Академія»
Fulbright Graduate Student Program
University of Illinois, Chicago, IL, 2006-2008

Участь у Програмі наукових обмінів імені Фулбрайта стала ключовою віхою у моєму житті. Я мала честь взяти участь у Fulbright Graduate Student Program та здобути ступінь магістра (MA). Моєю спеціалізацією була іспаністика, а також міжнародні відносини в Іллінойському університеті в Чикаго (UIC).

Два роки, проведені в Чикаго, збагатили мене новими знаннями та враженнями. Участь у Програмі дозволила мені відкрити нові горизонти, вчитися, викладати іспанську мову як асистенту кафедри (TA), досліджувати, виконувати політологічні проєкти, подорожувати, знаходити нових друзів з усього світу та відкривати нові можливості. Мені вдалося підвищити професійні навички та експертні знання у галузі іспаністики та дізнатись більше про культуру, мову, історію та політичну систему країн Латинської Америки.

Зокрема, я досліджувала такі теми, як іспанська соціолінгвістика, історія іспанської мови, ділова іспанська мова, аналіз зовнішньої політики, демократія та безпека на Близькому Сході, американська політика оборони та зовнішня політика. Мені було надзвичайно корисно познайомитися з новими практиками навчання та викладання. Окрім того, я була рада взяти участь у міжнародному семінарі для учасників Програм ім. Фулбрайта в Сан-Антоніо, штат Техас, і зустріти там Фулбрайтерів з численних країн світу. Це була справді глобальна за масштабами подія! Я рада зазначити, що деякі з моїх найкращих друзів з відтоді – це саме Фулбрайтери, і ми регулярно підтримуємо спілкування.

В теперішній час я викладаю міжнародні відносини та політологію в Києво-Могилянській академії, Київському міжнародному університеті та продовжую досліджувати теми міжнародного розвитку, зовнішньої політики й міжнародної безпеки зі спеціалізацією на Північній Америці та Латинській Америці.

Я зробила низку публікацій про Латинську Америку та іспаномовні країни, брала участь у проєктах міжнародних компаній, пов’язаних з іспаністикою, робила презентацію на пленарному засіданні конференції в Перу під час роботи в IREX та розробила курс «Регіональні студії: країни Латинської Америки» в Києво-Могилянській академії.

Я надзвичайно вдячна програмі наукових обмінів ім. Фулбрайта за можливість рухатися вперед, досліджувати, зростати професійно та сприяти розвитку громади й зміцненню міжнародних зв’язків!

#Fulbright75 #FulbrightUkraine

  

Марія ТИТАРЕНКО
доцентка Школи журналістики та комунікацій
Український Католицький Університет
Fulbright Faculty Development Program
Pennsylvania State University, University Park, PA, 2008-2009
Журналістика l Феномен Американської Нової Журналістики

ФУЛБРАЙТІВСЬКИЙ ЕФЕКТ МЕТЕЛИКА

Коли у 2007 році я подавалася на програму Фулбрайта, як дослідниця, я ставила перед собою чітку мету – простудіювати феномен американської нової/наративної журналістики: ґенезу, типологію, особливості, представників і наявні наукові школи, тенденції, сучасний стан тощо. Як педагогиня – усе це продуктивно запровадити в український університетський курікулюм: на рівні курсів, майстер-класів, публічних дискусій, тем маґістерок та ін. Як журналістка й затята апологетка жанру – поширювати якісний нон-фікшн, закохувати в нього колег і студентів, і вже зовсім по-максималістськи – торувати-розгортати цю терру-інкоґніту в Україні. Це все було акурат 14 років тому. І тоді я думала, що все це – наполеонівські плани. Айсберг. Тепер я розумію, що то була лише його вершина.

Фулбрайт запускає якийсь такий магічний perpetuum mobile. Він поступово залучає все більше й більше твоїх життєвих коліщаток, а ті – інші коліщатка, і так безперестанно. Так, уже всьоме поспіль у складі журі всеукраїнського конкурсу художнього репортажу “Самовидець” я смакую вправними текстами авторів-початківців. Пишу черговий матеріал для “Лабораторії Репортажу” на ЛітАкценті. Керую маґістерками із нон-фікшну, викладаю курс на запрошення Центру СУА з жіночих студій. Виступаю в дискусіях, де модерує одна моя студентка, яка пише кандидатську роботу з репортажу, а поруч із нами спікерка – інша моя студентка, яка свою дисертацію про нову журналістику успішно захистила.

Фулбрайт у моєму житті, як ефект метелика, спровокував низку подій: створення нової маґістерської програми з медіакомунікацій при УКУ (бо перше, про що запитував проректор на співбесіді – про мій фулбрайтівський досвід). Перемогу з есеєм у світовому конкурсі від журналу Fountain з-поміж двох тисяч інших конкурсантів. Участь у двох чудових наукових збірках професорки М. Рубчак. Переклад посібника з медіаетики всесвітньо знаного медіадослідника проф. К. Крістіанса і запросини його читати лекції нашим студентам. Чотирьох (поки що) фулбрайток на навчанні в США (теж із числа колишніх студенток). Залучення до низки чудових проєктів проф. М. Найдана. Співпрацю як фріланс-репортажистки із ONE Magazine (CNEWA, New York) та декілька нагород за ці матеріали від Catholic Press Awards. Врешті, написання своєї першої книги “Комунікація від нуля. Есеї для Мані”, в якій я теж ділюся своїм фулбрайтівським досвідом. А ще – не мала би весільної дружки – фулбрайтки з Боснії, з якою я потоваришувала у Вашингтоні на зустрічі із фулбрайтівцями.

Тому Фулбрайт для мене – це більше ніж Фулбрайт. Це якась неймовірна синергія, яка заряджає моє життя оптимізмом, креативом, нон-стоп евриками й – новими наполеонівськими планами.

  

Дмитро ХУТКИЙ
Кандидат соціологічних наук,
Національний університет «Києво-Могилянська академія»
Fulbright Research and Development Program
University of California, Riverside, CA, 2014-2015
Соціологія l Тренди сучасної світової системи: міждисциплінарна модель

У 2013 році я проводив наукові дослідження та викладав в Україні – і це було добре, але надто звично. Тому, щоби зробити більш амбітний проєкт міжнародного масштабу, я вирішив податися на дослідницьку програму імені Фулбрайта. Надихало те, що в цьому мене підтримали родичі, друзі, колеги та майбутній науковий керівник. До речі, у Могилянці я викладав за його підручником, а під час Фулбрайтівської програми в Університеті Каліфорнії в Ріверсайді ми в співавторстві написали дві глави до книжок. Одна – про світ-системний аналіз, видана в американському видавництві SAGE, а інша – про еволюцію геополітики, опублікована у британському видавництві Oxford University Press. Обидві праці цитують вчені з усього світу. Всього під час перебування на програмі імені Фулбрайта я написав шість англомовних праць, які згодом були опубліковані, у тому числі й у міжнародних рецензованих журналах. Характерно, що по поверненню в Україну я продовжив тематику фулбрайтівського дослідження, зосередившись на одному глобальному тренді – диджиталізації. Так, я долучився до руху з розвитку електронної демократії та написав і опублікував низку прикладних аналітичних записок, зокрема, про е-петиції, підтриману Українським Фулбрайтівським Колом. Загалом, перебування на Фулбрайтівській програмі в Університеті Каліфорнії у Ріверсайді було надзвичайним академічним, громадським та особистим досвідом. Особливо цінно було долучитися до наукової групи IROWS і стати її асоційованим дослідником. Фактично, це повноцінна наукова школа світ-системного аналізу, яка об’єднує професорів, постдокторських дослідників, аспірантів та магістрів, які «горять» цією науковою парадигмою, щотижня обговорюють непрості дослідницькі питання, складають грантові заявки, збирають дані, спільно пишуть наукові статті та представляють отримані результати на міжнародних конференціях. Одним із незабутніх вражень був Фулбрайтівський семінар із на тему громадської участі на прикладі міста Провіденс, штат Роуд Айленд. Окрім вивчення досвіду гнучкої адаптації міста до глобальних макроекономічних змін, учасники семінару з усіх куточків світу обмінювалися кращими практиками зі своїх країн та винаходили нові ідеї та формати партисипації. Деякі з таких ідеї я згодом реалізував під час діяльності у громадському секторі в Україні. І звісно, саме життя у Каліфорнії було особливим: наявність сильних науково-орієнтованих університетів, культурна строкатість місцевих мешканців та мігрантів, розмаїття природних умов – за один день можна побачити й гори, і пустелі, і океан. Закономірно, що таке багатоманіття сприяє обміну думками, дивовижній креативності, економічній активності та всебічному розвитку. Загалом, перебування за програмою імені Фулбрайта було неймовірно цікавим, таким що надихає, та фахово корисним часом у моєму житті. Це дало потужний поштовх для особистісного зростання, розвитку дружніх і колегіальних стосунків, професійного поступу, наукових результатів і суспільно-політичних змін в Україні та світі.

#Fulbright75 #FulbrightUkraine

Перейти до всіх новин